Europese automakers krijgen twee jaar de tijd om echt te voldoen aan de uitstootnormen voor stikstofoxide bij dieselauto’s. Brussel grijpt het sjoemelschandaal van Volkswagen aan om schoon schip te maken.

Dat stelt de Volkskrant dinsdag, op basis van een vertrouwelijk voorstel van de Europese Commissie dat wordt voorgelegd aan de lidstaten van de Europese Unie.

Onder aanvoering van Duitsland heeft de Europese auto-industrie jarenlang effectief gelobbyd voor relatief milde tests bij het meten van de uitstoot van stikstofoxide. De huidige norm ligt op 80 milligram per kilometer. In laboratoriumtests met optimaal aangepaste omstandigheden halen dieselauto’s dat wel, maar de praktijk is doorgaans anders.

In het voorstel van de Europese Commissie mogen dieselauto’s op basis van een meer realistische meetmethode de officiële norm tussen 2017 en 2019 met maximaal 60 procent overschrijden. De autoindustrie heeft gepleit voor een marge van 275 procent, aldus De Volkskrant.

Vanaf eind 2019 zou de overschrijding van de norm slechts 18,7 procent mogen bedragen, in de optiek van de Europese Commissie.

Volkswagen telt 8 miljoen liegdiesels in Europa

Er zijn in de Europese Unie ongeveer 8 miljoen dieselwagens van Volkswagen met software waarmee kan worden gesjoemeld met de uitstootwaarden, zo liet de grootste autofabrikant van Europa maandag weten.

Volgens Volkswagen gaat het om auto's met het type dieselmotor EA189 EU5 met een motorinhoud van 1,2, 1,6 en 2,0 liter. Wereldwijd is fraude gepleegd met circa 11 miljoen auto's van het Duitse autobedrijf, van verschillende merken zoals VW, Audi en Skoda.

Volkswagen heeft aangekondigd dat de betroffen auto's naar de garage worden teruggeroepen om ze van nieuwe software te voorzien.

bron: Z24/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl